Procedure voor aanvragen en vergoeden UZI-passen waarnemers vastgesteld

 
De LHV, InEen, VZVZ en de zorgverzekeraars hebben een regeling getroffen voor de UZI-passen voor waarnemers die op de huisartsenpost gebruik maken van het LSP en niet via een eigen huisartsenpraktijk een UZI-pas kunnen verkrijgen. De kosten van deze passen worden vanaf nu vergoed door de zorgverzekeraars, net als de UZI-passen voor andere huisartsen die gebruik maken van het LSP. De aanvraag van de pas moet de waarnemer zelf doen.

De procedure is als volgt vastgesteld: waarnemers vragen zelf hun UZI-pas aan bij het CIBG (UZI-register). Indien de huisartsenpost waar de waarnemer werkzaam is, is aangesloten op het LSP, kan de waarnemer de kosten van de UZI-pas vergoed krijgen. Daarvoor is een specifiek formulier, dat moet worden ingevuld door de waarnemer en worden ondertekend door de directeur van de huisartsenpost. De waarnemer ontvangt de UZI-pas van het CIBG en betaalt de bijbehorende factuur. De VZVZ vergoedt deze kosten zodra de waarnemer een kopie van deze factuur en het door de huisartsenpost ondertekende formulier opstuurt naar de VZVZ. De waarnemers vinden het formulier op www.vzvz.nl/page/Zorgverlener/Links/Informatie/Formulieren, onder het kopje declaratie UZI-passen.